środa, 10 października 2012

Decydujące dni. "Sekret Tudorów"


Oczywiście, że nie mogłam ominąć książki traktującej o tudorowskiej Anglii. Co prawda wiele różnych o tej tematyce przeszło już przez moje ręce, ale z ciekawością sięgam po kolejne. Myślałam, że w tym temacie nic już mnie nie zaskoczy czy zafascynuje, ale ogromnie się pomyliłam.

Sekret Tudorów to relacja raptem z kilku dni. Relacja przedstawiana nam troszkę z zewnątrz, przez osobę spoza kręgu władzy. Naszym narratorem jest Brendan Prescott- podrzutek wychowany na dworze Dudleyów, który właśnie przybywa do Londynu, aby rozpocząć służbę jako giermek młodego panicza: Roberta. Sytuacja jednak komplikuje się i w ciągu zaledwie kilkunastu godzin Brendan odkrywa, że Dudleyom zależy jedynie na władzy i że wiedzą coś na temat jego przeszłości. Podczas tych kilku ważnych dni młodzieniec zostanie szpiegiem, pozna troje monarchów i niejednokrotnie zaryzykuje życie.

Sekret Tudorów to historia z czasów końca panowania jedynego syna Henryka VIII- Edwarda. Jego chorobę i wycofanie się z życia dworskiego autor potraktował jako pretekst do pokazania dworskich intryg. Ich sieć okazuje się być gęstsza niż czytelnik mógłby podejrzewać. A wszystkie one dążą do jednego: odsunięcia od władzy córek Henryka: Marii i Elżbiety.

Same księżniczki to dwie odmienne postacie. Łaczy je ogromna nieufność z jaką podchodzą do ludzi i przynoszonych przez nich wiadomości. Dzieli nie tylko religia, ale również podejście do życia. Elżbieta śmiało dąży do swoich celów, jest nieustraszona, nie przejmuje się grożącym jej niebezpieczeństwem. Maria z kolei jest zdecydowanie rozważniejsza i spokojniejsza.

Absolutnie dałam się uwieść tej książce. Po raz kolejny poczułam się jakbym była częścią tego nowożytnego świata. Nie raz drżałam o dalsze losy Brendana, ale również nie raz szczerze mnie on rozbawiał. 

 Sekret Tudorów absolutnie nie jest książką wtórną. Gortner pokazuje wydarzenia z okresu panowania dziewięciodniowej królowej, o przedstawienie, których nie pokusił się do tej pory żaden inny autor. Pokazuje je zresztą z nietypowego punktu widzenia przez co czytelnik nie ma wrażenia, że już to kiedyś czytał.

Talent C.W. Gortnera do oddawania realiów epoki zapewne związany jest z jego wykształceniem. Pisarz ukończył studia na wydziale sztuk pięknych, w swojej edukacji skupiając się na historii i kulturze renesansu. Sekret Tudorów to pierwsza z trzech książek z serii tudorowskiej stworzonej przez autora. Oprócz zainteresowania XVI-wieczną Anglią, w jego powieściach widać fascynację kobietami, które miały wpływ na historię. Do tej pory ukazały się: Wyznania Katarzyny Medycejskiej, Ostatnia królowa, a obecnie pisarz pracuje nad książką opowiadającą o młodych latach Lukrecji Borgii.

Sekret Tudorów to moje pierwsze, ale zdecydowanie nie ostatnie, spotkanie z twórczością C. W. Gortnera. Już nie mogę się doczekać kiedy sięgnę po inne jego książki.


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Grupie Wydawniczej Publicat

7 komentarzy:

  1. Dobrze brzmi. Bardzo lubięksiązki historyczne, choć akurat epoką tudorowską czuję już niejaki przesyt.Ale jeśli gdzieś trafię na tę ksiązkę to pewnie się jej nie oprę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zanim zaczęłam czytać to przemknęło mi przez głowę, że na temat Tudorów nie da się napisać już nic odkrywczego. Minęło mi to podejrzenie po pierwszych kilku stronach :)

      Usuń
  2. Coś zdecydowanie dla mnie. Nie dość że uwielbiam książki historyczne, to historia Anglii interesuje mnie bardzo, a najbardziej właśnie epoka Tudorów. Książka dla mnie obowiązkowa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak się spodziewałam, że na Twojej liście "do przeczytania" ta książka zagości :) Ale naprawdę warto.

      Usuń
  3. książka wpisuje się w moje zainteresowania, więc chętnie prezczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czuję się bardzo zachęcona :) Uwielbiam historię Tudorów :)

    OdpowiedzUsuń